onsdag den 16. november 2016

Emneuge - mandag

Mandagen starter ud med morgensang. Vi synger "Gi os lyset tilbage". Det er en helt fantastisk sang, som indgyder til sammenhold og fællesskab og eleverne er vilde med den!
Derefter præsenterer vi eleverne for ugens emne og jeg danser en lille discodans med dem - så er de igang!

Jeg tager mine 14 elever med i musiklokalet. Vi snakker om ugen og jeg fortæller dem, at det vi skal nå faktisk er rigtig svært. Derfor skal de være meget koncentrerede og fokuserede, hvis vi skal nå det hele. Jeg siger, at jeg har udvalgt dem særligt, fordi jeg ved de, at de hver især er dygtige til musik. 
Vi skal arbejde med "Tarzan Mama Mia" og "Sweet dreams". Derudover skal vi synge "Buster" og jeg har lavet et lille ABBA medley, som vi skal lave enten instrumentalt eller med sang. 
Vi starter med at øve "Tarzan Mama Mia", som jeg selv har arrangereret forud for ugen. Jeg har ikke lavet formen færdig på forhånd, da jeg gerne vil være fri til at tilpasse den i processen. Jeg lærer keyboardspillerne deres riff og akkorder. Jeg lærer guitaristen at tage de 3 akkorder, som sangen er bygget op af. Jeg har valgt, at de skal spille den i C-dur, fordi det passer meget fint til sangerne. Men jeg havde en del overvejelser omkring valget af toneart, da der er mange hensyn at tage i et sammenspilsprojekt. Det er f.eks. svært at tage F og G på guitar for et barn, men jeg valgte at prøve - og det var et godt valg. 

Eleverne tager rigtig godt i mod sangen og da dagen er slut, har vi været alle elementerne igennem og jeg har lavet en form. Formen er blevet til på baggrund af mine erfaringer med elevernes kunnen i løbet af dagen. Havde keyboardspillerne f.eks. haft svært ved at spille riffet, så havde de måske kun skullet spille det en gang, men de får hurtigt styr på det, så vi kan spille det flere gange i løbet af sangen. 

Jeg synes det er vigtigt, at man som lærer ikke låser sig fast i en forestilling om, hvordan produktet af en øve- og undervisningsproces bliver. Sammenspil er dynamisk og bliver til i mødet med lærerens forberedelse og elevernes modtagelse. Der er ikke noget, som er skrevet i sten, når vi arbejder med musik - der vil altid være musik på spil :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar