fredag den 2. december 2016

Ugeplaner - hvordan jeg planlægger min undervisning

Jeg blev forleden spurgt om, hvordan jeg planlægger min undervisning. Jeg tror, at alle gør det meget forskelligt, men jeg har fundet en metode, som jeg synes fungerer rigtig fint for mig.

Inden skoleårets start lavede jeg årsplaner for mine 5 musikklasser. Der kiggede jeg på Fælles Mål og overvejede, hvilket indhold kunne opfylde målene. Jeg har lavet mine årsplaner i overskrifter. De er mest præcise i 4.-5.-6. klasse, da undervisningen er mest forløbspræget her. I 1.-2.-3. er undervisningen mere all-round hver gang, så de holdes godt til ilden.

Hver uge laver jeg en ugeplan, hvor jeg med udgangspunkt i årsplanerne noterer indholdet for timerne i min kinabog.


Det kan være, jeg ombestemmer mig undervejs i en time, hvis enten jeg selv eller eleverne ikke er top motiverede for det planlagte. Som jeg har skrevet før, synes jeg det er vigtigt at kunne være spontan og tage beslutninger undervejs. Musikundervisningen er en proces og kan ikke skrives i sten på forhånd. Selvfølgelig er der noget vi skal igennem og som vi skal nå, men først og fremmest synes jeg undervisningen skal være sjov og spændende og give os alle sammen energi!


I denne uge har ugeplanerne været således:

1. klasse:
Så tænder vi et lys i kvæld
Valgfri julesange
Søde, lille nissefar
Nu det jul

2.-3. klasse:
Så tænder vi et lys i kvæld
Sigurd og Symfoniorkestret - Horn (symfonisangen, hornsangen, horntegneserie, hornopbygning, professionel hornist, hornquiz)
Valgfri julesange

4. klasse:
Så tænder vi et lys i kvæld
Sammenspil - Last Christmas
Valgfri julesange

5. klasse:
Så tænder vi et lys i kvæld
Sammenspil - Julestjernen er på vej

6. klasse:
Så tænder vi et lys i kvæld
Sammenspil - 7 years
Youtube (eleverne skiftes til at vælge en sang/musikvideo, som de vil vise for os andre)

Jeg har alle klasser 2 lektioner i ugen. Det er virkelig dejligt! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar