tirsdag den 24. januar 2017

En-to-tre sammenspil

I dag har jeg lavet sammenspil i 2.-3. klasse. Der er 28 elever, så det er mit største musikhold og de kan godt være noget af en mundfuld. Jeg brugte første halvdel af skoleåret på at skabe nogle meget konkrete retningslinjer for, hvordan jeg vil have undervisningen til at fungere. Vi har sunget rigtig meget (det er de ret gode til) og så har vi arbejdet med Sigurd og symfoniorkestret og er kommet igennem de klassiske instrumenter. De klare rammer omkring undervisningen har givet pote og eleverne er nu klar til at komme lidt længere omkring i musiklokalet/musikundervisningen.

Så nu har vi taget hul på sammenspillet. Til det første sammenspilsnummer har jeg valgt at tage udgangspunkt i Stefan Nielsens materiale om sammenspil for indskolingen. Det er baseret på stavspil og jeg tilføjer desuden keyboard/klaver og murespande. Vi arbejder med "Byen Vokser". Det er en sød sang, som 5 af pigerne synger (i mikrofon!! Det er de ret så glade for :)). Derudover er der nogle stykker på klokkespil og xylofon. Xylofonerne på min skole er VIRKELIG dårlige, så de skal på min ønskeliste til musiklokalet! Vi har f.eks. ikke nogle h-stave - og så kan det godt være lidt svært at motivere eleverne til, at det er fedt at spille xylofon.

Der er kamp om at få lov til at spille på de elektriske instrumenter og det kan godt være lidt svært for nogle af eleverne at acceptere deres rolle på murespand. Jeg prøver at opmuntre dem til, at det er et vigtigt instrument og at deres rolle er betydningsfuld. Derudover har jeg lavet en let rytme, som dog udfordrer dem en anelse. Da de skulle instrueres i dag, oplevede de, at der faktisk også er ben i at spille murespand. Fokus var pludselig på dem og deres rolle og fordi de blev udfordret tilpas, lærte de at spille den, samtidig med at de oplevede, at der skulle arbejdes for det.

Vi fik sangen godt op at køre i dag og jeg er faktisk ret stolt af deres første forsøg udi sammenspillets verden. De vil meget gerne spille den til vores ugentlige morgensang, men det skal lige vente til den virkelig er optræde-parat :)

God aften derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar