torsdag den 19. januar 2017

En time i 1. klasse

Her er en beskrivelse af, hvordan en musiktime i 1. klasse er forløbet. Faktisk startede jeg ud med at tro, at vi skulle spille på murespande, men da jeg i sidste musiktime var kommet til at finde kazoos frem, så valgte jeg, at fortsætte med dem.

Sådan forløb timen:

- Vi snakker om og synger 1. og 2. vers af "Det er hvidt herude". Den er svær rent tekstmæssigt, men jeg synes, at børnene tidligt skal lære at værdsætte de smukke billeder, der er i de danske årstidssange. Så jeg fortæller med mimik og gestik om teksten, mens de kigger med i sangbogen og leder efter ord, de kan genkende.

- Vi synger "Godmorgen giraffer" med fagter. Den lærte de sidste år og de synes den er rigtig sød. De lærte den helt udenad og kan den stadig :)

- Vi spiller på kazoo og synger "Zap zap" med fagter. Sangen er fra Sisses ABC-sange og den er super fed! Børnene synes det er mega sjovt at spille kazoo og griner hjerteligt med hinanden, når vi øver os. Der er nogle, som synes det er svært at puste med lyd, men efter et par forsøg, har de allesammen lært det.

- Vi øver os i pulsfornemmelse i en rundkreds til sangen "Nu vågner savannen". Efter et kursus hos Bjarne List Nissen lærte jeg om elefant-trin (tramp på 1-slag), zebra-trin (tramp på 1 og 3 slag) og abe-trin (tramp på alle 4 slag). De synes, det er sjovt og kan ikke lade være med at bruge arme til at lege savannedyr. Vi synger med på temaet i sangen og koncentrerer os kun om trin, mens vi lytter til verset. I mellemspillet danser de rundt som valgfrie savannedyr. Det er altså så skønt at være sammen med børn på den måde! :)

- Vi ligger på gulvet og lytter til et stykke musik, mens vi kommer helt ned i gear.

Timen slutter af med at vi gir highfive og siger "Farvel og tak for nu". Så har jeg set alle i øjnene inden de sendes videre til næste time :)


Musiklokalet er pyntet op med en masse billeder. 
Nogle er lavet af børnene, andre er kopier af ting, som vi arbejder med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar