onsdag den 1. marts 2017

Skolernes sangdag vol. 2

Som skrevet i et tidligere indlæg har jeg valgt, at mine musikhold skal deltage i Skolernes Sangdag, på en lidt anderledes måde.

Da jeg ikke er til stede på skolen om fredagen, hvor det arrangementet egentlig holdes i samarbejde med DR, så har jeg valgt at lave en lille koncert om mandagen, hvor jeg i forvejen afholder morgensang for hele skolen.

Planen er således:

Vi synger "I østen stiger solen op" og "Danmark nu blunder den lyse nat" som fællessang til at indramme resten af koncerten.

1. klasse skal synge "Her bor jeg". Jeg har udvalgt 14 sætninger, som de skal lave tegninger til. (Der er 14 børn i klassen). De 14 tegninger vil jeg scanne og indsætte i et powerpoint show, som skal køre i baggrunden, mens børnene og jeg synger sangen. Børnene laver altid fagter til sangene vi synger, så jeg overvejer også, om der skal laves fællesfagter til sangen -- men fokus skal være på deres fine tegninger.

2.-3. klasse har musik sammen. De skal synge "Jeg har fanget mig en myg". Her er jeg meget inspireret af DR's materiale, hvor de foreslår at lave bodypercussion til sangen, som kan spilles/synges som kanon. Jeg er igang med at prøve lidt forskelligt af på børnene for at se, hvad vi kan lykkes med.

4. klasse skal synge "Lyse nætter", hvor jeg laver nogle fine korstemmer til. De er kun 10 på holdet, men pigerne er dygtige til at synge 2. stemmer, så det vil jeg udnytte.

5. klasse skal synge "Flower power tøj". De skal synge call-response og derudover tænker jeg, at de skal lave nogle enkle fagter, som passer til sangen og 70'er stilen :)

6. klasse skal rappe "Så'n er det". Jeg har planlagt, at de skal lave en dans til, fordi jeg ved, at flere af pigerne er dygtige til at danse hiphop. Jeg har snakket lidt med dem om, at de måske også kan lave nogle enkle dansetrin, som de kan lære resten af skolen. De er lidt generte og tilbageholdende, når det kommer til at bruge deres stemmer i musik, så jeg overvejer også om vi skal lave det som en lille playback forestilling, hvor deres fokus er på dans og attitude.

Jeg er begyndt at øve med børnene og glæder mig rigtig meget til at processen og produktet, som bliver præsenteret mandag i uge 14! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar