torsdag den 9. februar 2017

Rotationssammenspil i 5. klasse

Nu skal vi igang med rotationssammenspil i 5. klasse.
Jeg har valgt, at vi skal spille "Hvor skal vi sove i nat". Den er lige til at gå til (en vamp) og børnene er vilde med den. Jeg ved, at nogle musiklærere ynder at spille f.eks. "Æblemand" og lignende vampbaserede børnesange i 5. og 6. klasse, når der skal undervises i rotationssammenspil. Jeg tror hurtigt man kan komme til at skyde sig i foden, ved at vælge alt for "børnede" sange. Elever i 5. og 6. klasse føler sig oftest for store til at spille sådan noget musik.

Jeg har udleveret et ark med klavernoder (da vi jo har arbejdet med at aflæse noder). Akkorderne er skrevet ud som noder, så de selv kan aflæse, hvad de skal spille. Derudover har jeg udleveret et ark med guitartabs og bastabs. Jeg har gennemgået aflæsning af tabs på tavlen, men nu skal de selv forsøge sig. Meningen er så, at børnene hjælper hinanden med at aflæse, når de skal rotere.

Jeg er i tvivl om, hvor længe eleverne skal være ved de enkelte instrumenter, men det tager jeg som det kommer. Det skal jo ikke munde ud i et decideret produkt, men blot give alle elever mulighed for at prøve sig lidt frem med alle instrumenter.

Jeg glæder mig rigtig meget til at prøve det. Vi starter for alvor op i dag! Senere vil jeg skrive et indlæg om, hvordan oplevelsen med rotationssammenspil i 5. klasse har været :)

God torsdag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar