fredag den 3. februar 2017

Fagdag i musik

På min skole har vi fagdag hver fredag. Vi kører skemaet i en turnus af 6 forskellige dage, som så gentages indtil årets slutning. Det er ikke nødvendigvis dage, hvor vi har tværfaglig undervisning eller undervisning på tværs af klasserne. Det er bare en dag, hvor man får mulighed for at fordybe sig i sit fag med den klasse man nu har.

Når jeg har fagdag i musik, arbejder jeg nogle gange projektorienteret, hvor eleverne i samarbejde skal lave noget. Jeg har f.eks. haft fagdage, hvor jeg i 4. og 5. klasser har arbejdet 6 timer med Volapykrap. Inspirationen hertil kommer fra bjarnelistnissen.blogspot.com. Så har vi startet dagen med at brainstorme på hip hop og volapyk, hvorefter eleverne har skrevet deres egne rap. Til sidst filmer vi det hele og laver en lille musikvideo. Så er de hoppet i hiphop tøjet og laver en total street video.

Andre gange laver jeg mindre aktiviteter hele dagen. I dag har jeg haft fagdag med 6. klasse, hvor vi har sunget, lyttet, tegnet, danset og spillet.
Her er min dag i punktform:

- Vi starter med at synge tre sange som jeg har valgt: "Gråvejr. Hundekoldt", "Kære linedanser" og "De smukke unge mennesker". Derefter vælger de sange frit fra Dansk Sang sangbogen. De har før nævnt, at de ikke synes de kender nogle af sangene, vi synger om mandagen til morgensang, så derfor giver jeg dem muligheden for at vælge, så jeg ved, hvad de kan lide at synge og kender deres repertoire. Der kom en masse spændende på banen, bl.a. "Stop den lille kænguru", "Let it be" og "Row row row".



- Vi arbejder med en opgave om wienerklassik på musikfaget.dk. Vi lytter til "Helvedes ild koger i mit hjerte" og maler tegninger i grupper, som udtrykker musikken. De blev rigtig fine.



- Vi læser om folkedans på musikfaget.dk og går derefter i gymnastiksalen for at danse. De lærer Rheinlænderpolka og Hamburg Sekstur. De synes det var overraskende sjovt og selvom øvelse vil gøre mester, så havde vi et par rigtig gode timer i dansens tegn.

- Vi laver koppestomp. Jeg lærer dem grundrytmen og viser dem min koppestomp tutorial, som kan findes her: https://www.youtube.com/watch?v=1UdFAOkOeAw
Så kan de øve sig derhjemme. På hele holdet og i mindre grupper øver vi grundrytmen. Til sidst er de blevet så gode, at vi laver en lille serie med to breaks.



- Dagen slutter af som den starter med ønskesange fra Dansk Sang. Denne gang kom vi bl.a. omkring "Om lidt", "Humørsangen", "Badedyret" og "Ole sad på en knold".

En dejlig afvekslende dag, som eleverne også har sat pris på. Nu glæder jeg mig til weekend med højskolesang på programmet!

God weekend :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar